söndag 22 mars 2009

Antiken

Hejsan alla trogna läsare!
(Jag kan väl lika gärna skriva hej Stranden för det är väl ändå bara jag som läser denna smörja)


Eftersom att man skulle göra ett inlägg på 300 ord så gör jag en riktig fuling och skriver fler inlägg à la 300 ord förlåt Per men jag skrev bara på och tyckte det var tråkigt att det jag redan skrivit bara gå till spillror... Hate it or love it!

Antiken, antiken, antiken, senast jag hörde det ordet var nog i 7an tror jag… kommer dock inte ihåg så mycket från den tiden. Jag tror vi arbetade med Odysses irrfärder om jag inte minns helt fel och vi gjorde självklart en teater om detta! En annan sak jag kommer ihåg är att det fanns en fråga som inte fanns med i boken och det var vad typ en solforskare på grekiska hette eller nått sånt och det var bara Hugo som fick rätt på den frågan, shit va han är stolt för det. Senast på svenskan nu veckan så började Per prata om antiken och då säger Hugo ”jag kommer ihåg att det var bara jag som klarade frågan i 7an om solen”(TYP) men hahaha snälla Hugo släpp det, det var i 7an!

Nu ska jag inte klanka ner på Hugo för att han var snart och fixade en fråga i 7an utan prata om nuet istället. Det har varit mycket tal om hur vi ska examineras i detta moment och många ville göra detta med en film eller teater. Jag visste inte från början hur jag vill göra detta och jag gjorde nog det som var det lättaste valet då, på lektionen, och gick med strömmen och de som satt runt omkring mig. Jag gick med i en teatergrupp med en extremt taggad André och jag var väl inte lika taggad för tankarna rullade i mitt huvud hela tiden. ”Om vi ska examineras på en teater, fatta då vilken jä*kla story och vilket rollspel vi måste skapa då!” ”Hur ska man få med det som Per vill ha med?” Många argumenterade mot mig på den här saken på lektionen.  Jag tyckte att vore lättare att bli betygsatt och veta kriterierna på ett stycke i en bok än att göra en pjäs. Om man kan allt som står på sidorna i boken så klarar man att skriva ett MVG, den klassiska provkonstruktionen. Jag tyckte att detta skulle vara lättare att plugga in och kunskaperna efter blir bättre på så sätt, och om man sedan ska ha med lite drama i kriterierna så kan man skapa en pjäs på lektionstid också. Men nej nej nej, det skulle vara mycket roligare att göra en teater och mycket lättare och visst, jag köper det, det är roligare att spela teater än att plugga och det kanske är mycket lättare också men frågan är hur mycket lär man sig och hur får man bästa resultatet i slutet? Jag tror att, för mig, så är detta att göra ett prov. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar